Bali : Hari Pertama, Bahagian II (28-02-09)

Di taman Tanah Lot, pose membelakangkan Pura Bolong

Jam 6ptg lebih, kami pun sampai di Tanah Lot. Di kawasan parking, penuh dengan kenderaan pelancong, maklum lah, pura di Tanah Lot adalah tempat wajib di lawati di Bali. Di sini juga ada tempat jualan kraftangan, makanan dan baju. Kami tidak beli apa-apa di sini, sebab memang nak menyaksikan pemandangan indah di Tanah Lot. Puas kami posing-posing dan amik gambar pemandangan. Tapi sayang tidak dapat melihat matahari tenggelam pasal cuaca berawan, maklum lah, baru lepas hujan tadi. 45min sahaja di sana, kemudian, kami segera beredar pasal semua sudah lapar.
Restoran Pawan Pasundan yang tak tahu di mana lokasinya, mengucapkan Wilujeng Sumping/Selamat Datang terutama kepada Nick yang makin kuat makan. Ehehe.
Set makanan di Restoran Pawan Pasundan yang bercitarasa Sunda.
Lebih kurang jam 8mlm, kami pun tiba di Restoran Pawan Pasundan. Kami dijamu dengan makanan ala sunda ini iaitu ayam penyet + ikan gurame + 3 jenis air + buahan. Meriah kan makanan ni, banyak dan sedap! Setelah kekenyangan, kami pun segera balik ke hotel dengan kepenatan dan ngantuk! Ehe

Lebih kurang jam 9 malam sampai, kami segera menempah spa untuk sesi berurut. Ya, mudah-mudahan hilang sengal-sengal di badan yang penat disamping memanjakan diri khas percutian ini. Kami ke SPA Secret yang terletak di atas hotel kami ini. Masing-masing teruja hendak mencuba urutan Bali. Aku ambil pakej urutan dan scrub seluruh badan sahaja. Kosnya hanya IDR 150K. Sedap juga urutan oleh gadis Bali ni, rasa nak terpancut dan tergelak sebab geli, tapi hasilnya.... hilang sakit sengal di badan. Tu dia....
Suasana malan di Jalan Legian, Kuta. Meriah sampai subuh!

Selesai mandi, lebih kurang jam 11 mlm, aku, Nick dan Ading, anak-anak muda Johor, :P bersiap-siap mengulor di Kota Kuta. Mak, Kakak dan Abg Ipar Nick tidak ikut serta pasal dah kepenatan, mereka mahu rileks sahaja di bilik. Kami dengan berani dan selambanya melilau kaki dan mata berjalan-jalan di Jalan Legian. Jalan ini memang tumpuan ramai pasal sepanjang jalan ini adalah kedai-kedai, restoran dan disko. Pelancong asing memang lebih ramai dari penduduk Bali di sini.


Peta perjalanan ke Pantai Kuta 15 min dari Matahari Bungalow.

Kami pun tanpa rasa takut belok pula ke Jalan Popies II, dengan di lead oleh aku. Kami memang selamba redah je, pasal tak bawa map dan tidak nampak pun sebarang papan tanda. Angan-angan memang nak tengok pantai, tapi perjalanan kami tak sampai-sampai, Ading dah agak gabra terutama bila masuk di jalan gelap. Aku cool je terutama bila aku dah dengar lagu rentak disko dah mulai kedengaran. Sudah pasti sudah menghampiri pantai ni. Benar jangkaan aku bila selepas melepasi jalan gelap itu, kami jumpa lah Pantai Kuta. Kira-kira 15 min berjalan dari hotel kami untuk sampai ke Pantai Kuta.

Sejenak di Hard Rock Hotel Bali


Di sepanjang Pantai Kuta dan Jalan Kuta ini, ramai lah umat manusia. Suasananya sama juga macam Jalan Legian, meriah! Kami round-round dan ternampak lah Hard Rock Hotel. Eh, ada persembahan Bunga Cinta Lestari! Kami dengan selamba je melepasi pintu gerbang hotel itu, lagi pun x ada sekatan pun. Di lobby HRH kami dapati tidak ada pula BCL, tapi yang ada artis berkumpulan lain yang sedang buat persembahan. Mungkin BCL buat persembahan di dalam dewan kot, jadi kami pun blah dari situ, malas nak sibuk-sibuk mencari BCL. Sempat juga kami ambil-ambil gambar sebagai kenangan, padahal x menginap pun di situ. Ehe.

Kami meneruskan perjalanan kaki dengan planning mencari tempat clubbing. Tapi kami risau pula kalu kami yang masing-masing berseluar pendek dan berselipar tidak dapat masuk. Maklum lah, di KL atau JB kan ada dress code untuk clubbing. Macam-macam yang kami bincangkan sambil ronda-ronda cuci mata. Pulak tu di area sini tak ada pulak club citrasa kami iaitu yang dance musik. Mcm Hard Rock Café yang kami temui, club tu mesti show life band kan, itu kami tidak minat.


Kami decide mahu ke Seminyak, kerana plan mahu ke Ulu Café. Dari bacaan aku di web, Ulu Café adalah dance club. Kami pun beraninya bertanya kepada pemandu teksi yang menunggu di situ. Jawapannya mengejutkan kami dengan perasaan kelakar, katanya Ulu Café sudah tiada, sudah tutup kerana terbakar. Hahaha, rosak planning kami. Nampak sangat ketinggalan, hal ni pun tak tahu. Hahaha. Dan kami dapat tahu, lokasinya agak jauh dari Jalan Kuta. Mau lihat-lihat club lain ke sana pasti penat dengan jalan kaki. Jadi, kami pun sudah buntu, Ading cadang pulang sahaja ke hotel, tido. Dia pun kelihatan agak penat berjalan.

Pose bersama Ading dengan pedati kuda di Kuta.


Untuk pulang, kami bertiga cadangan menaiki kereta kuda. Pengalaman pertama nihhhh naik pedati kuda. Kuda ini membawa kami tanpa masalah, cekap mengikut arahan tuannya. Kami pula yang takut pasal kami terpaksa bersesak sama motor dan kereta. Lebih kurang 20min sampai lah hotel kami. Kosnya IDR 50K sahaja, itupun Nick pandai tawar menawar. Sempat lagi kami ambil-ambil gambar bersama kuda itu. Kemudian, Ading pun segera masuk hotel tapi aku dan Nick masih tak puas hendak berjalan!

Alang-alang sudah sampai Bali, baik kita explore semua, bukan senang nak sampai. Lagi pula jam baru 12mlm, malam masih muda! Ehe. Kami pun segera menahan teksi yang memang mudah dijumpai di depan hotel kami. Supir/Pemandu teksi kata dia tau tempat itu, lalu di bawanya kami ke sana. Perjalanan kira-kira 20 min dengan tambang IDR 70K.


Labels: edit post
2 Responses
  1. awal Says:

    bro...nice blog n citer pasal bali...the tourist guide....dieorg ok tak???bgaimane u tempah hotel??pkai online ker...


  2. Adan Seaver Says:

    tq
    tourist guide tu OK la,
    dia follow je pakej perjalanan yg kita nak,
    tp kalu dah penat, nak skip pun blh.. tp kita la rugi

    kami tempah hotel termasuk dlm harga tiket AirAsia (hotel+flight)
    jd dah x perlu risau nak stay mana
    ni cara yg selamat la

    kalu nak dtg Bali pakai redah je mcm backpacking.. silakan
    kat Bali mmg byk hotel
    duit adalah segala-galanya ketika melancong.


Post a Comment