Bali : Hari Ketiga (02-03-09)


Abg. Adam, Kak Yan, Agus the driver, Ading, Mak Nick, Nick, Dede the tour guide dan aku!


Pagi lebih kurang pukul 8, kami semua sudah bersiap pack untuk check-out hotel. Aduh, cepat sangat masa berlalu, rasanya masih banyak lokasi Bali yang tidak dapat di jelajahi. Apakan daya, dah harga Trip fix untuk 3H 2M, makanya, terpaksalah pulang. Sebelum meninggalkan hotel, sempat kami bergambar kenangan bersama Gede yang baik dan peramah dan Agus yang nampak tegas tetapi rupanya peramah juga. Megikut ceritanya, dia sebenarnya bekas bodyguard celebriti Indonesia seperti Agnes Monica, TT Dj dan lain-lagi. Wow, dahsyat juga guide tour kami nih.



Pantai Nusa Dua yang indah..

Setelah siap segala, kami bertolak ke Nusa Dua. Di sana adalah kawasan pantai yang popular dengan sukan pantainya. Manalah tau kami boleh buat snorkeling, bersiar dengan bot, melawat tempat penyu bertelur dan sebagainya lah….. aktiviti sukan air. Tapi kerana kami sudah bersiap pakai cantik-cantik dan baju sudah pack, kami batalkan hasrat tersebut. Lagipun cuaca agak panas dan masa sudah suntuk untuk naik pesawat jam 3ptg. Kami hanya singgah sahaja melihat-lihat dan cuci mata sebelum bertolak untuk lepak-lepak sahaja di bandar Kuta.



Ornda-rondaRonda-ronda di Discovery Mall

Agus sebagai pemandu kemudianya menurunkan kami di depan Discovery Mall. Disitu, kami yang agak kepenatan, jelajah lah dalam mall tersebut. Planning hendak jalan kaki di kedai sepanjang Jalan Kuta. Tapi kami terpisah dengan Adam dan Yan yang di ‘culik’ oleh salesmen yang bersungguh-sungguh mempromosikan hotel 5 star yang baru di buka. Alah, macam di Malaysia juga, taktik salesman disini pakai kad bertuah. Pengantin baru ini menarik kad bertuah, dengan tak disangka, dapat pula voucher GRATIS/PERCUMA menginap di hotel tersebut selama seminggu sebelum tahun ini. Untuk redeem voucher tersebut, mereka mesti ke hotel berkenaan sambil mendengar taklimat selama sejam. Hahaha, rasain.

Kami berempat, Aku, Nick, Ading dan Ibu Nick yang keletihan, tawaflah sekitar Discovery Mall. Mall ini macam mall di Malaysia, ada SOGO jual branded, dan klon di kedai-kedai biasa. Kami hanya lihat-lihat baju dan harga, ternyata sama harganya seperti di Malaysia setelah di convert. Nick nyaris hendak angkat seluar RipCurl yang cantik, tapi tah kenapa, dia tak jadi pula.


Cendermata dari Kedai Tandamata, Discovery Mall, t-shirt dan key-chain.
Kami ada beli juga sesuatu disana, iaitu kraf Bali di sebuah kedai bernama Tandamata di tingkat 3. Kedainya agak ekslusif, jadi sudah tentu harganya mahal 2 kali ganda dari kraf di Pasar Ubud. Oleh kerana ada kraf yang tidak kami jumpai di Pasar Ubud, kami beli sahaja di sini, mahal tapi cantik kan? Worth it for money. Aku pun beli t-shirt Bali ni kerana cantik berbanding t-shirt di Pasar Ubud yang pada aku biasa aja. Harga asalnya IDR 75K, ada diskaun 50%, aku dapat lah IDR3+K = RM10. Ok lah beli, walaupun mula-mula aku cakap kat Nick aku tak mahu beli t-shirt Bali dengan alasan takut tak pakai nanti. Ehehehe


Hampir ke jam 12tgh, kami yang kelaparan di bawa kembali ke restoran kelmarin, iaitu Restoran Pawan Pasundan. Asalnya Gede ada cadangan ke kedai lain, tapi kami yang sudah melekat dengan selera restoran tersebut, mengharap dia hantar kami makan sekali lagi di sana. Maka, sekali lagi kami makan menu yang sama tanpa rasa bosan, pasal sedap beb! Siap tambah side dish lagi, telur dadar dan potongan daging lembu. Yummmmm, memang kekenyangan makan di Bali ni, setakat ni tak ada yang tak sedap!


Sesudah itu, kami menuju lah ke Aiport Ngurah Rai untuk pulang. Sepanjang perjalanan Gede sempat meminta maaf segala dan begitu kami juga. Sedih mahu berpisah tapi yang penting kami belum puas meneroka Bali. Kami planning akan ke Bali lagi suatu hari nanti untuk meneroka aktiviti pantai dan laut pula.


Gede menghantar kami sehingga pintu masuk airport sebelum berpisah. Kami sempat memberinya tips dan buah-buahan yang di beli di Pasar Ubud kerana buah-buahan di larang Kastam Indonesia. Kemudian, urusan imigresen dan kastam dilepasi sebelum dapat redeem tiket pulang Air Asia. Tax Airport sebanyak IDR 150K dikenakan di sini. Kemudian, kami lepak-lepak di Duty Free Aiport hampir sejam dengan aktiviti shopping. Baki-baki duit Rupiah yang tinggal sikit ini aku gunakan dengan membeli Kopi Bali dan teh Melati untuk keluarga.


Check dompet, baki yang ada tinggal IDR 7K dan USD 25. Jika di congak, bakinya adalah RM 90 someting, jadi keseluruhan trip Bali ini, belanja aku hanya RM 1,2++ termasuk tiket AA pergi-balik, penginapan hotel 3Hari 2Malam di Matahari Bungalow dan shopping. Budget tak? Mungkin kalau aku tak beli boxer di Bali Barrel tu, pasti ada banyak lagi baki. Eheh, sudah, jangan menyesal.
Kenangan terindah di Tanah Lot.


Kesimpulanya, aku sangat berpuas hati dengan percutian Bali ini. Hati memang tak puas sebab ada lagi tempat menarik tak sempat di lawati, tapi sudah itu budget aku, jadi terimalah seadanya. Semoga para pembaca dapat menjadikan panduan dari trip aku ini, aku tau, korang mesti teruja juga mahu pergi ke sana. Jadi kumpul lah duit sikit-sikit dan rajin-rajin dok surf web Air Asia, boleh dapat serendah RM 1 untuk tiket penerbangan! Usaha Tangga Kejayaan! Anda mampu terbang ke Bali suatu hari nanti. Ehehehe.

Labels: edit post
4 Responses
  1. ingat tak nama tourist guide or supir company tu? nk book la.. tQ


  2. Adan Seaver Says:

    huhu
    namanya Dede
    masa trip ni, bukan saya yang uruskan trip
    jadi saya x ada contact num beliau
    tp blh la google di internet cari agen tourist guide
    x pun cari je kat bali bila dah sampai sana
    ada je kat tepi jalan kat bandar Kuta tu


  3. salam....

    nak tanya tune hotel , ok tak?
    1 tempat ke 1 tempat jauh tak?


  4. Adan Seaver Says:

    kalu tune hotel kuta, mmg center place kat pantai kuta
    kalu tune hotel legian, kwasan tu byk clubbing port,
    ape2 pun, tempat2 menarik di bali mmg jauh2 dari kedua2 Tune Hotel ni seperti Tanah Lot (45 min dri Kuta), Sukawati market (30 min) , dll

    ikot la plan awak nak ke mana.. cari la agent pelancong di sana
    kalu berani, leh la drive sendiri :)


Post a Comment