Melawat Terengganu (Hari Kedua : 8 Feb 2008)





Pagi-pagi kami telah sesiap untuk ke Kemaman untuk menghadiri majlis kenduri perkahwinan di Bukit Kuang. Perjalanan mengambil masa selama 2 jam sebelum tiba di Chukai yang merupakan bandar bagi Kemaman. Sempat juga kami lepak sebentar di Taman Persiaran Chukai berhampiran yang terletak di pesisiran Sungai Kemaman.




Taman Persiaran Chukai hanya di belakang Hentian Bas Chukai.


Taman Persiaran Chukai di Hentian Teksi Chukai.



Kemudian menjelang tengah hari, barulah kami mengambil teksi untuk ke rumah pengantin di Bukit Kuang. Kami disambut dengan ramah mesra oleh keluarga pengantin iaitu keluarga Keyma. Majlis meriah dengan sesi bergambar dan borak-borak bertanya perkembangan semasa dengan kawan-kawan yang hadir.




Ramai jiran kampung datang ke majlis kahwin Keyma.





Keunikan jamuan makan di Terengganu ialah
mempunyai juadah ikan tongkol...




Setelah kenyang, kami minta izin beredar dari majlis dan kami di bawa pula melancong oleh kawan kami, CheWan yang mahu pulang ke Kuantan. Dah alang-alang melancong, kami singgah la di Kg. Geliga, tak jauh dari Bandar Chukai untuk merasai sata dan otak-otak asli yang sedap dan popular di situ. Dengan pekena air kelapa muda sebagai minuman, pergg.. sedapppp btul makan sata asli . Tak ada rasa hanyir pun.




Gigih makcik ni menjaga api, takot hangus plak sata tu.


Kemudian, kami meneruskan perjalanan ke Cherating pula. Kami melepak sebentar di sana sambil mengambil angin dan melihat matahari terbenam. Perjalanan kemudian diteruskan ke Teluk Cempedak untuk makan malam. Seperti biasa, ramai orang melepak di sana pada malam minggu, ada yang makan angin, ada yang dating dan tak kurang juga yang skodeng sapa yang dok dating di celah batu-batu tu, ehehehe. Bikin panasss je la.




Matahari terbenam di Pantai Cherating.


Malam di Teluk Cempedak, Kuantan.


Sekian aktiviti pada hari kedua. Letih betul berjalan ke sana sini tapi tak boring.

Labels: edit post
0 Responses

Post a Comment