Cuti-cuti Langkawi (Hari Pertama : 2-12-06)

Percutian ni sebenarnya dah genap 3 tahun yang lalu. Di tarikh dan bulan yang sama iaitu 3-Dis-2006, aku, Nick, Zah dan Poksak (Geng Ciri) berkembara ke Pulau Langkawi untuk bersuka ria dan mengeratkan persahabatan antara kami. Kira mcm gathering pertama kami untuk meraikan zaman memula kerja. Dah bergaji kan, ni lah masanya nak gunakan duit gaji untuk berhiburan, ehehe. Membantu sektor pelancongan negara juga kan.



Gigih dari selatan ke utara, Pulau Langkawi.



Bertolak dari Jb-Kuala Perlis dari mlm 1-Dis-06, perjalanan selama 12jam terasa agak perlahan dengan bas Durian Burung. Mungkin pasal bus ni 2 tinngkat dan untuk keselamatan penumpang, so driver bus bawak la dgn lite-lite je. Jam 7 pagi, syukur.... sampai juga di jeti Kuala Perlis. Kami dinanti oleh Zah dan Poksak yang dah 2 jam lebih awal sampai. Kesian dia.



Beli-beli tiket di kaunter, tak cukup duit ke Poksak?


Sesampai sana je, kitorang pi sarap dulu sementara menunggu trip feri nak gerak. Poksak dan Zah awal-awal dah sesiapkan tiket dan tempahan trip Island hoping dan sewa kereta, so kitorang tak perlu susah-susah. So kitorang pun happy lah dengan senang lenangnya untuk segala percutian ni. Lebih kurang 30min perjalanan Kuala Perlis-Jeti Kuah dengan feri, kami begitu excited sekali bila selamat dah sampai ke Pulau Langkawi.


Tuuu dia signboard.. sampai dah ke Langkawi !


Sesampai, kami terus mencari port sewa kereta yang telah di tempah, lalu mendapatkan kereta Waja untuk RM70 sehari. Kemudian, terus kami meluncur terus ke penginapan kami iaitu di Nadia Inn. Oleh kerana Langkawi agak besar, kami beberapa kali telah sesat dan was-was dengan hala tuju. Tu la, tak bawak map kan, yakin sangat dengan signboard. Huhu. Tapi, akhirnya.. selamat la juga jumpa Nadia Inn di kawasan Pantai Chenang. Boleh tahan la keadaan hotel tu, sesuai budget kami berempat. Yang penting lokasinya juga strategik, dekat dengan kedai makan dan pantai. Lihat di web Nadia Inn di http://www.langkawi-resorts.com/nadiasinnlk/index.htm



Lepas lepak-lepak jap dan makan-makan, maka mulalah aktiviti pertama kami di Langkawi iaitu Le Tour De Langkawi, bukan dgn bike, tapi dengan kereta Waja, ehe. So, lokasi pertama kami adalah ke Underworld Langkawi. Puas la tengok segala jenis hidupan air melalui akuarium dan tayangan wayang. Yang paling menarik di sini adalah penguin dan anjing laut. Jakon uolls, maklum la.. negara kita kan iklim panas, bukan senang nak jumpa binatang mcm tu kat pantai negara kita. So kat sini, teruja la tengok. Terima kasih Underworld Langkawi. !!




Tu dia.. ikan piranha dan berlegar di belakang kita.


Bangau oh bangau.. kenapa ko kurus mcm Poksak?



Anjing laut laut tgh emo..

Penguin pun jakon tgk kitorang.. ehehe.

Kemudian, kami singgah pula di Duty Free Mall tak jauh dari situ untuk membeli belah sikit. Tak puas lagi shopping, kami pergi pulak ke Langkawi Fair Shoping Mall di Pekan Kuah. Walaupun kelihatan harga lebih mahal di sini, tapi bolehla buat window shopping. Dah agak boring, baru kami gerak pula ke Dataran Langkawi, lokasi wajib Langkawi. Kenapa?, sebab ada patung burung helang gergasi yang besar, yang menjadi ikon Langkawi, maklumla.. helang memang banyak hidup di Langkawi ni.

Melepak di Langkawi Fair Shoping Mall.


Melepak di Dataran Langkawi


Gigih tunggu sampai sunset ..

Sampai magrib la kami lepak sana. Masuk malam, kami makan-makan di medan selera berdekatan tasik sana, sebelum pualng ke hotel menginap. Malam tu, kami tak dok diam di bilik aja, kami dok la lepak-lepak di Pantai Chenang sambil borak-borak, main Dare or Truth dan gosip-gosip kehidupan kami dan kawan-kawan. Hahaha, gelak-gelak sampai la ngantuk! Sekian hari pertama.

Labels: edit post
0 Responses

Post a Comment