Melawat Bandaraya Kuching (Hari 2)



Pada hari kedua di Kuching, saya bergerak seawal jam 8 pagi untuk mendaki Gunung Santubong. Saya menyewa skuter (sehari RM40) di bengkel Ah Hui Motor, Jalan Tabuan. Hampir jam 10pagi barulah saya tiba di laluan trek mendaki Gunung Santubong.




Sampai sudah di trek Bukit Puteri,
Gunung Santubong.


Trek mendaki dan pemandangan trek Bukit Puteri.


Trek mendaki dan mencanak hingga 90 darjah

untuk menuju puncak.




Tiba puncak jam 12 tgh & pemandangan sekitar puncak.



Kira-kira 15 minit saya rehat dan melepaskan penat, saya segera turun dan tiba di kaki gunung dalam jam 1.30 ptg. Ini kerana saya harus bergegas untuk ke Sarawak Cultural Village (SCV).




Ke SCV untuk sesi petang.


Melawat rumah Bidayuh.



Melawat rumah Bidayuh.



Melawat rumah Iban.



Singgah di dewan tasik.



Melawat rumah Orang Ulu.



Melawat rumah Melanau.



Persembahan jam 4ptg.



Persembahan budaya pelbagai etnik selama 45 minit.



Melepak di Pantai Damai sebelum pulang.



Sekian hari kedua di kawasan Santubong. Walaupun penat berjalan, namun sangat berpuas hati kerana mencapai matlamat memenuhkan aktiviti pada hari kedua.

0 Responses

Post a Comment