Melawat Sabah (Hari Ke 2 : 12 Mei 2012)

Hari kedua kami melakukan aktiviti snorkeling di Taman Marin Tunku Abd Rahman. Kami hanya jalan kaki ke Jeti Jesselton dan  terus beli tiket bot (RM33 untuk Pulau Manukan dan Pulau Sapi) dan Rm 20 untuk sewa life jacket dan snorkling equipment. Rm 7.20 dan RM 3 untuk terminal fee dan merine park fee. Lepas sarap dan tapau makanan di gerai Jeselton Jeti, kami terus bergerak ke pulau jam 9.30 pg.

Kami di Jesselton Jetty.

View Larger Map Pulau Manukan & Pulau Sapi

Tiba dah di Pulau Manukan!

Pantainya luas namun berpasir kasar.

Terumbu karang kurang menarik, namun ikan banyak.

Setelah dua jam beraktiviti di Pulau Manukan, kami di jemput dan bergerak pula ke Pulau Sapi yang tidak jauh. Pantai ini lebih landai, berpasir lebih halus dan padat.

Kami di Pulau Sapi!

Airnya lebih jernih dan terumbu karang lebih banyak, jumpa Nemo.

Setelah cukup 2 jam beraktiviti di Pulau Sapi, maka kami pun pulang semula ke Jeti Jesselton dalam jam 2ptg. Sebelum tiba di hotel, kami singgah di pusat kereta sewa di Wisma Sabah untuk menyewa kereta sehari untuk bersiar-siar. Kami mendapat kereta Kelisa dnegan sewa RM140 untuk 24 jam sahaja. Oleh itu, dapatlah kami bergerak ke 1Borneo dan Pantai Tanjung Aru untuk menghabiskan masa di waktu malam.