Melawat Hutan Bandar, Pasir Gudang.



         Sempena Hari Lanskap Negeri Johor 2010, aku singgah ke Hutan Bandar Pasir Gudang yang merupakan lokasi pameran lanskap tersebut. Lokasi tersebut juga terletaknya Bukit Layang-layang yang menjadi tempat rekreasi dan riadah bagi pengunjung. Namun, kelainan pada waktu itu, beberapa lanskap taman dari daerah-daerah negeri Johor dibina untuk meraikan Hari Lanskap tersebut. Antaranya seperti berikut...




View Larger Map
Lokasi Pasir Gudang



Ayuh kita ke Hutan Bandar Pasir Gudang.


Lanskap dari Tangkak.


Lanskap dari Labis.


Lanskap dari Segamat.


Lanskap dari KEJORA


Lanskap dari Kota Tinggi



Lanskap dari Simpang Renggam


Lanskap dari Pontian



Lanskap taman ekologi.


Lanskap dari Mersing.



        Sesungguhnya usaha mempamerkan lanskap hijau ini dapat di contohi oleh masyarakat, pihak berkuasa dan syarikat-syarikat agar mewujudkan suasana cantik dan segar di kediaman mahupun di tempat kerja. Maka, usaha ini dilakukan juga oleh Pihak Berkuasa Tempatan Pasir Gudang ke atas kawasan pentadbiranya yang baru sahaja di istiharkan menjadi Majlis Perbandaran Pasir Gudang. Antara lanskap menarik di Pasir Gudang seperti



Tasik Hutan Bandar.



Pepohon hijau di Dataran Aqabah.



Pancuran air dan pepohon hijau.


Kompleks Pusat Bandar Pasir Gudang
dan Menara Aqobah.



         Sekian aktiviti lawatan ke Pasir Gudang. Semoga Pasir Gudang terus maju dengan pembangunan dan sektor industri disamping tidak melupakan suasana hijau agar suhu disana tidak terlalu panas dan udara tidak terlalu kotor.










Labels: edit post
4 Responses
  1. ::: cantik pasir gudang, hopefully diorg kekalkan lanskap2 dari pelbagai daerah johor tuh.. tapi nak maintain pokok2 tuh maybe melibatkan kos & masa yg byk. anyway skrg nih tgk di bahu persimpangan traffic light di sana pon dah berwajah baru, very2 niceee.. mc'd drive-thru pon dah ada berdekatan dgn kompleks pasir gudang, tak perlu lagi pi di sri alam.

    ::: masa festival layang2 tuh ramai org tak? tak nampak pon layang2 terbang kat langit.. pelik, skrg nih bukan musim berangin.. saya lihat bro ada pakai baju biru, ada pakai baju merah [huhuhu] pi hari lain2 yer? rajin tul bro nih jejalan..


  2. Adan Seaver Says:

    dah naik taraf, mesti MPPG upgrade persekitaran juga kan.. huhu. Actually, dulu MCD pertama tersorok di Perjiranan 9, kemudian baru pindah ke Kompleks Pasir Gudang.

    haha, psl baju tu.. mmg 2 kali pi sana selang sehari. Sambil2 melawat keluarga, sambil tu singgah skali ke lokasi sana.


  3. Teringat ms belajar kt pasir gudang thn 99 dulu... dh byk berubah! teringin lak nk jenjalan kt sane.. ade penginapan bajet kt ctu?


  4. Adan Seaver Says:

    Oic.. mmg byk dah berubah, sesuai dengan perubahan dari PBTPG ke MPPG. Banyak juga penginapan budget berdekatan, terdapat Jln Suria di Seri Alam, dan beberapa lg di Tmn Scintex dan Kota Masai yg dekat dengan Poli JB tu.


Post a Comment